Uppdrag: Hjälp oss att vinna vår enda affär
En av våra uppdragsgivare hade en enda kund – Landstinget. Efter sex år hade det blivit dags att upphandla tjänsterna på nytt. Det blev en mycket utdragen process med flera överprövningar som till slut ledde till att upphandlingen fick göras om.
De kundundersökningar som genomfördes under perioden visade att beställaren var nöjd med leveransen de fått. Samtidigt visste vi att konkurrenterna skulle göra precis vad som helst i form av ansträngningar och idéer för att vinna uppdraget. Vår uppdragsgivare var tvungen att förnya sig. Och det rejält! Vi kom gemensamt fram till att det krävdes flera innovativa, affärsstrategiska beslut och ”thinking out of the box” för att lyckas. Ett helt nytt erbjudande, nyrekryteringar samt nya samarbetsavtal var nödvändiga att arbeta fram. Vi bistod med vår kompetens och erfarenhet, la upp strategierna, agerade bollplank och ledde mycket av det krävande arbetet tillsammans med nyckelpersoner på företaget.
Två år efter vårt första möte kunde vår uppdragsgivare till slut skriva under ett nytt sex-års-avtal med Landstinget. Det hade varit ett hårt slit för dem, men resulterade i affärer värda över hundra miljoner kronor om året. Dessutom lyckades vi på vägen vinna ytterligare uppdrag inom andra landsting. Som bekant ska man ju aldrig lägga alla ägg i en korg.